Aldri så galt at det ikke er godt for noe!!

Nord Vietnam…. Virkelig en perle å feriere i.

Vi ankom Hanoi etter en kort flytur fra Myanmar. Etter en lengre taxitur fra flyplassen sent på natta, sjekka vi inn på hotellet i Hanoi og fikk oss ei hard seng, og et rom uten vindu. Jaja, vi er godt vante, så vi sovna godt. Hanoi var for oss begge altfor varmt, det var ikke luft, og svetten rant bare vi sa «hello» til en vietnameser. Og som datter som mor, vi blir ikke i godt humør av varmen. Booka oss derfor tur ut til Ha Long Bay med et vakkert cruiseskip for 3 dager og 2 netter, dette skulle bli luksus. Dagen før avreise fikk jeg influensa, (trodde jeg), og prøvde å få omgjort avreisen, men vi fikk desverre ikke pengene tilbake. Jaja, det er bare litt feber, og hodepine, så går sikkert bra. Vondt i kroppen, men det tåler vi. Hoppa på både buss og båt, og ankom cruiseskipet som skulle ta oss ut til vakreste Ha Long Bay. Jeg krøp til sengs før vi hadde fått lagt ut fra kai. En fin tur i Ha Long Bay.

Heldigvis snakker Thea godt engelsk, så hun fant seg noen å dra på tur sammen med, mens jeg kooooste meg på lugaren.Tilbake til Hanoi etter endt cruise, tok vi turen til Tam Coc, der skulle det være vakkert. Fortsatt influensa, men nå måtte den gå over snart. Vi hoppa på bussen og booka oss inn på Tam Coc Mountain Lake Homestay, og der ble jeg i senga, mens Thea lekte med barna i huset, og en andunge.

Etter å ha hatt influensa i 6 dager, tar vi turen til sykehuset. Thea sier flere ganger i taxien på vei til sykehuset, «mamma, du har denguefeber». «Nope, det har jeg ikke, det er vondt og smertefullt». Etter å ha blitt grundig undersøkt på sykehuset, som var faretruende likt som på Europeiske sin reklame for noen år siden, kom legen med beskjeden, «sorry miss, your test is positiv» Oh, shit…. Er jeg gravid….??? NEEEEEEIIIII….. Og hun fortsetter: «on Denguefever»…. Ble «nesten» glad for at jeg «bare» hadde denguefeber. Jaja… Så var jeg den heldige som fikk dengue…. 10 dager med hard influensa, gikk ned 5 kilo, men ingen fare, buksene henger fortsatt på. Etter enda et par dager med hvile, kjente jeg at matlyst og energi var på vei tilbake og vi var klare for å oppleve Vietnam. Nå hoppa vi på en nattbuss til Sapa.

Sapa – en by på fjellet.

Kom frem til Sapa klokka 04.00, men fikk sove på bussen til kl. 06.00 og da var det ut. Og der sto selgere, taxisjåfører, hotellansatte og ellers alle andre som ville selge trøtte backpacker et eller annet til overpris. Hoppa tilslutt inn i en taxi som kjørte oss til Cat Cat Village, 3 km fra Sapa sentrum.

For en vakker natur, jeg ble helt satt ut. Hadde ikke tid til å sove, måtte ut å oppleve denne lille vakre landsbyen. Thea leide seg en skikkelig fin festdrakt, ble så fin.

Det er noe med fjellene, jeg føler meg så hjemme og avslappet med denne fantastiske naturen. Planen var å være her i 2 netter, men det var ikke mulig å forlate Sapa, så vi ble i 4 netter. Vi leide oss scooter og la ivei på tur for å oppleve alle de små landsbyene rundt Sapa. Vi fikk et opptegna kart av hotellet som visste vei. Vei er vel å ta hardt i, vi ville vel heller kalt det en krøttersti. Men frem skulle vi, og etter å ha sjonglert scooteren over svære steiner, vannhøl og smale bruer, kom vi endelig frem til en liten landsby med en liten butikk, med både mat og drivstoff, her fikk vi alt vi hadde behov for.

Dette er en del av den etniske gruppen; Red Dao, navnet har de pga de røde luene. De kler seg i flotte håndbroderte bukser og jakker, med lange skjerf som de knytter rundt midja. Og et rødt skjerf som de snurrer rundt håret. De snakka svært lite engelsk, men med fingerspråket fikk vi oss en bedre lunsj, en øl, litt søtt som Thea ga til barna i landsbyen… For å si det sånn, så ble vi en attraksjon, «alle» kom for å hilse på oss. Vi ble nå siitende på «restauranten» resten av dagen, med et lite hjemmebesøk hos en familie

før vi måtte komme oss hjemover før mørket sèg på.

Jeg elsker å kjøre scooter, så dagen etter var vi klare for nok en landsby, Ta Phin. Jeg og Thea møtte noen damer i Sapa sentrum, som anbefalte oss å besøke landsbyen. Vi ble fortalt at der bodde det flere etniske grupper, både Red Dao og H’mong. Da vi ankom landsbyen satt det en søt dame og lurte på om hun skulle vise oss grotta i landsbyen, og vi ble med.

Hun inviterte oss hjem til seg for «a cup of tea» og for å se på hva hun hadde å selge. Jeg blir så fascinert av at de inviterer helt ukjente inn i hjemmet sitt, og viser frem hele familien, og serverer oss te.

Risproduksjonen var i full gang i Vietnam.

Thea har blitt veldig glad i gris på reisen, så vi er innom «alle» grisefjøs, for å hilse på disse «søte» små dyra.

I landsbyen Ta Phin ble vi overrøst av selgere som ville selge oss alt fra hjemme broderte drakter til kinasydde vesker. Masse fint, men sekken er desverre allerede full, og vi har 8 måneder igjen å reise, så vi måtte takke nei til alt det fine håndarbeide. Men vi fikk beundre deres flotte håndbroderte drakter.

På ettermiddagen koste jeg og Thea oss rundt Sapa innsjø, hvor Thea fikk spille basse med en gutt fra byen.

Thea spilte basse, mens mor tok en kopp te og så på de lokale som luftet hunden sin.

Fansipan – Vietnams høyeste fjell 3. 143 moh.

I år har vi rukket å bestige Galdhøpiggen og Thailands høyeste fjell, og da måtte vi også få med oss Vietnams høyeste fjell. Ikke så veldig krevende tur, da det går kabelbane nesen opp til toppen, men utrolig vakker utsikt.

På toppen var det friskt og kjølig, så vi måtte varme oss på en kopp kakao.

Langt der nede ser vi Sapa by.

Der oppe er toppen av Fansipan, og dit måtte vi. Og tøffe i tryne som vi er, så skulle vi gå til toppen, og vi skulle ikke ta noe gondol opp de siste metrene… Puhhhhh, litt tynn luft, og ca 1000 trappetrinn… Men vi klarte det!!!

Masse flotte buddaher på veien opp mot toppen.

Endelig på toppen av Vietnams høyeste fjell!!!

Yeah!!! her var vi:-)

Nå må jeg løpe, vi skal nemlig rekke en nattbuss til Ha Giang, hvor vi skal på motorsykkeltur i 4 dager rundt i fjellet. Dette har vært høydepunktet hele veien, så endelig blir dette en mulighet.