Ha Giang Loop – en ekstrem og spennende motorsykkelopplevelse

Ha Giang er en provins i nordlige Vietnam. For å komme oss dit, måtte vi på nok en nattbuss, denne tok ca 6 timer fra Sa Pa. Ankom klokka 3 på natta, etter en forferdelig busstur. Bussen var allerede overfull ved avreise fra Sa Pa, men jaggu klarte de å fylle opp bussen med 15 stykker til…. Det lå folk overalt.

Jaja, vi kom no oss frem til Jasmine Hostel, og der var det selvsagt stengt… Fikk ringt nattvakta, slik at vi kom oss inn og fikk oss en isopormadrass å sove på, inntil vi skulle ta fatt på motorsykkelturen. Vi var ca 30 stk som skulle kjøre sammen for 4 dager. Vi var såååå spente. Jeg var blitt advart mot å delta på denne turen med barn, pga dårlige veier, og glatt føre ved regn. Jeg hadde ikke bestilt regn, og så lærte jeg på trafikkskola at man skal kjøre etter forholdene, så da gikk det bra. Og som dere vet, jeg sto i først i køa da fryktgenet ble utlevert, så vi skulle være med. Dette var en drøm som endelig skulle gå i oppfyllelse. Det mest interessante ved denne turen, er at hvis du sjekker Google maps, så ser området helt tomt ut. Ikke et hus å se, ei heller annen bebyggelse. Hit har ikke Google maps tatt seg bryet med å ta turen.

Ruten følger QL4C nordøst fra Ha Giang to Bao Lam, og QL34 sørvest fra Bao Lam og tilbake til Ha Giang.

Dag 1: Ha Giang City to Yen Minh (95 km).

Vi sto opp i 8 tiden og fikk oss en dusj og et par egg før vi satte oss på motorsykkelen, en 125 CC. Aldri kjørt en slik før, men det måtte da gå bra. Fikk rask opplæring av en ansatt og var klar for fjellet som jeg hadde gledet meg masse til.

Påfyll av drivstoff, og vi var klare for 95 kilometer lang tur. I dét vi kommer oss ut av byen, åpner det seg et landskap som ikke kan beskrives med ord, dette er en opplevelse til å grine av. Oh my good.

Heaven’s Gate Pass

Heaven’s Gate Pass var en av høydepunktene denne dagen, og det kan man godt forstå. Vi fortsatte videre til Tam Son hvor vi inntok lunsj, desverre ikke en bedre en, men mette ble vi, og det var det viktigste nå. Blir sliten av motorsykkelkjøring. Deretter gikk ferden til Na Luong grotten. Den ble oppdaget i 2010, og var allerede på UNESCO’s liste.

Det var utrolig varmt å gå til grotten, men absolutt verdt et besøk. Det tok minst 15 minutter å gå rundt inne i grotten for å se dens skjønnhet.

Vi fikk med oss vakker solnedgang, før vi ankom Yén Minh, hvor vi overnattet på et homestay med dorm. Men heldigvis var det ikke overfylt, så jeg og Thea fikk oss et stort privatrom. Fikk servert middag og frokost før vi var klare for neste etappe:

Dag 2: Yen Minh – Chinese Border – Pa Vi Village (Nært Ma Pi Leng Passet) (100km)

Litt påfyll av diesel, før vi var klare for 10 mil på sykkelen, og nok en dag med ekstremt vakker natur.

Disse flotte jentene satt her da vi kom, og vi fikk tatt noen fantastiske bilder sammen med de. Thea spanderte litt tyggegummi på jentene, før vi måtte kjøre videre.

Noen mil ble gjennomført før vi var ved grensa til Kina. Vi gikk en liten kilometer gjennom en liten landsby, før vi var i Kina.

Møtte noen flotte damer på turen.

Kina!! Så uoffisielt har vi vært i Kina på reisen. Fikk ikke gå så langt over grensa, men been there, done that.

Etter en lang reise til Kina, gikk ferden videre, og vi var klare for nok et par mil på sykkelen.

Stoppa i en liten landsby for å kjøpe oss litt snacks.

Thea møtte igjen kompisen sin fra nattbussen, de var 3 karer fra USA som kjørte samme ruta, men ikke i samme gruppe som oss. Serverte han litt mat, før vi gikk for å se på et palass. Og palass, er eller har vært bebodd av konger har jeg lært. Han karen her var en konge, men ikke som Harald, han her var narkokonge og hadde 3 koner. Konene var heldige og hadde iallefall hvert sitt rom.

Det var vakttårn på hvert hjørne av huset.

Etter et besøk hos narkokongen i Nord Vietnam, gikk ferden videre til mer vakker natur og opplevelser.

Deretter var vi klare for Sky Walk, og jeg som ikke har fryktgenet, fikk det plutselig 😥

Nesten på toppen…..

Møtte noen flotte barn og damer på veien.

Litt bratt!!! Noen er tøffere enn andre. Gamla valgte å filme istedet for å kjøre akkurat her.

Thea satt bakpå sykkelen hver dag, og hørte ikke et ord om vi var snart fremme eller å kjøpe is. Hun storkoste seg med vakker natur og opplevelser.

Fremme ved hostellet i Pa Vi Village fikk vi servert middag, jeg og Thea var supertrøtte og ønsket å sove etter middagen. Her hadde de ikke noe annet enn dorm, og jeg og Thea fikk sengene rett over området hvor festen var i full gang. Thea ordnet opp med noen av de andre jentene fra gruppen, så vi fikk ligge ved siden av de…. Litt roligere og vi sov godt på nok ei natt på isoporplater🤣

Dag 3: Pa vi Village – Ma Pi Leng Pass – Du Gia (120km)

Litt trøtte i trynet våknet vi til morgensol og atter en dag med flere mil på sykkelen, men like blid og motiverte som tidligere, gjør vi oss klare for nye 120 kilometer.

Ei katte hadde forelska seg i sekken til Thea, og ønsket å være med oss videre. Men desverre, så ble hun igjen hjemme, og vi kunne starte ferden. Vi tok farvel med ca halvparten av gruppa før vi startet opp, og det var triste greier, man blir så sammensveisa gjeng på en slik tur. Thea syntes det var svært vanskelig å si hadet til flere av jentene fra gruppa, men mange andre flotte folk var fortsatt med på turen, så det gikk bra tilslutt.

Som dere ser, så er ikke veiene akkurat Route 66, men en vei er en vei. Enkelte ganger måtte Thea hoppe av sykkelen, og gå opp bakkene, men det gikk bra.

Høne eller potetgull??

Magisk♥️

Jose fra Chile ble en god kompis av Thea.

Lunsj…

Soltørking av mais.

Soltørking av chili og noe annet, som jeg ikke skjønte hva var.

Etter 120 kilometer kommer vi endelig fram til Du Gia hvor vi skal bo på nok et homestay. Et fantastisk homestay, med den beste maten så langt på denne turen.

På vei gjennom landsbyen i Du Gia. Thea filmer fra baksetet.

Utsikten fra rommet til meg og Thea.

En liten rakker, som gjerne ville bli tatt bilde av.

Thea fisker med guiden vår.

Og jaggu ble det ikke en liten fisk.

Middagen inntok vi på gulvet på dorm rommet, smakte himmelsk, så her ble vi mer enn mette nok.

Vi fikk også overvære en gratiskonsert med denne karen. Det er 83 personer som kan å spille på dette instrumentet, som er laget av gresskar. Og han karen her, var i landsbyen for å øve sammen med ei jente, og ga oss i den anledning en gratiskonsert. utrolig morsomt.

Konserten tok slutt og vi krøyp til køys.

Dag 4: Du Gia – Quan Ba – Ha Giang (120km)

Våknet til en ny vakker dag, med flott utsikt. Klar for innspurten på denne turen. Må ærlig innrømme at jeg merker på kroppen at den er litt sliten, men siste etappe skal vi klare fint. Måtte bare ut å hilse på de lokale før vi dro, og fikk prøvd meg som rissanker. Det var ikke så tungt, men så jobba jeg i bare 3 minutter. lengste arbeidsdagen jeg har hatt på 2, 5 måned.Så hyggelig å få være med sammen med de lokale, de tok imot oss med åpne armer.En liten dukkert i et vannfall før vi startet på ferden mot Ha Giang og slutten på denne ubeskrivelige reisen. Deilig og avkjølende bad.Utsikt♥️Ankommer Ha Giang i 5 tiden på ettermiddagen og jeg og Thea skal på nok en nattbuss, men denne gangen hadde vi bestilt VIP buss. Nå skal det soves!! Hahaha, umulig å sove på buss, med masse folk som snakker i telefon, hoster, og harker. Vi kom no fram👌Kom inn til Hanoi flyplass 03. 00, fikk oss noen timer på benkene før flyet skulle ta oss til Danang og Hoi An.Dette har vært en av de beste opplevelsene på denne turen. Å få dele denne opplevelsen med Thea har vært helt fantastisk, hun har lært så enormt masse om kulturer og hvordan mennesker lever i resten av verden. Dette håper jeg vil bli et minne for livet for oss begge to.

En kommentar om “Ha Giang Loop – en ekstrem og spennende motorsykkelopplevelse

1. For en fantastisk tur dere er på,å så tøft gjort!! Kjempefine bilder men videosnuttene får jeg ikke sett😬lykke til på den vakre reisen deres👋🏼👋🏼Gleder meg allerede til neste reisebrev🙏🏽🙏🏽

Takk👌 Vi lever bare livet!! 🤣 Hmm, får du ikke opp videoene, det skal jeg få sjekka ut.